Elvira Jukk

MINU  PERE  LUGU  KEERUKATEST  AASTATEST   1940-1951

 

 

 

Mälestuste kirjutamise ajendiks sai mu mehe Roland Uibo langemine metsavennana 1951.a. Saika punkri lahingus.

 

Oli aasta 1940, 21. juuni. Olin Mauri maanoorte peol. Südaöö paiku tuli vallamajast käskjalg ja teatas, et vene sõjavägi on tulnud üle piiri. Pidu läks kohe laiali. Tulin nuttes kodu poole. Pere magas rahulikku und, kui me vennaga koju jõudsime ning selle ääretult halva sõnumi tõime. Mul on meeles, et vanaema, kuuldes, mis on juhtunud, tuli oma toast meie juurde ja ütles: “No vot, nüüd sai teile sjoo peerupargana lüümine, inemiselatsõ ei mõista vagahusi ellä. Jummal ka karistas teid.” (Vanaema ei sallinud, et me peol tahtsime käia.)

Algasid arreteerimised. Kes vähegi teistest targem oli, viidi minema, otsiti igasuguseid alatuid süüdistusi. Talupidajatele pandi suured maksud. Ei jõutud maksta, algas massiline metsa hävitamine, lõigati arutult. Praegu on veel sohu vajunud ja samblaga kaetud puuriitu.

Vabrikud võeti omanikelt käest, suurem osa ärisid suleti - kaupa ei olnud. Kõik kaup oli kadunud, asemele olid ainult tulnud ainult suured ja vägevad loosungid, kiitmaks nõukogude elu.

Sel ajal oli rahva seas niisugune ütlemine: “Varandused konfiskeeriti, omanikud arreteeriti, vasaraga hoop pähe, sirbiga pea otsast ja tähtede poole.”

Kuuldusid jutud, et kirikud suletakse nagu Venemaalgi. Ma olin leeris käimata. Isa ja ema tundsid muret rohkem kui ma ise selle üle ja soovitasid mul minna leeri. Leeriaeg kestis kolm nädalat. Teised olid juba ühe nädala ära käinud, kui mina läksin. See oli 1940.a. juuni lõpus. Leer oli väga suur - 129 õpilast. Saatus tahtis nii, et ma sain seal tuttavaks Rolandiga, kellega hiljem abiellusin. Mäletan, et sel suvel olid väga ilusad ilmad. Kõik võinuks olla ilus, kui ei oleks olnud seda lõputut autode ja tankide voolu. Ikka Petseri poolt Tallinna poole. Autod olid väga viletsa välimusega ja väikesed. Kutsuti neid GAZ- autodeks.

Maantee äärsed metsad olid vabaduse ja kultuuri toojaid täis. Teadsime, mida see meile tähendab. Meie elu muutus: oli niisugune tunne, nagu oleksime kukkunud kuhugi ääretult õudsesse ja räpasesse mülkasse, kust väljapääs oli lootusetu.

Aeg- ajalt korraldati miitinguid. Räägiti, missugust õnne, kõrget kultuuri ja helget tulevikku on toonud meile kommunism, et nad on päästnud meid kodanlikust ikkest ja et me oleme neid palunud meid päästma tulla. Olid ajad, mil kõiki oma mõtteid ei tohtinud väljendada, ükskõik, missugust valet sulle näkku loobiti. Isegi näost loeti, kas sa neid pooldad või ei. Kui midagi lasid välja paista, et see kõik on sulle vastumeelne, ootas sind 25 aastat vangistust, said ka selle eest, kui saadi teada, et kodus on mõni raamat või ajakiri, mis neile ei meeldinud. Kõik 20 aastaga saavutatu tallati porri äärmiselt rumalate inimeste poolt, kellele ei olnud püha mitte miski. Talud lõhuti ja anti uusmaasaajatele päriseks. Igaühest ei olnud selle maatüki harijat. Elu läks tagurpidi. Töölust oli kadunud. Noorte kokkutulekuid ka ei olnud, maanoorte seltsid suleti. Tehti üleskutse komnooreks astumiseks, aga sinna ei mindud, igatahes mina ei kuulnud, et keegi oleks sinna astunud. Arreteerimised kestsid edasi, kogu aeg tuhniti inimeste seas ringi, oli vaja ainult kellegi peale näpuga näidata ja kadunud ta oligi - tehti kulakuks. Alguses vangistati üksikuid, kuni järgnes massiline küüditamine 14. juunil 1941.a. Paljud perekonnad viidi kodudest minema, natuke vara lubati ka kaasa võtta, midagi hädavajalikku. Pered viidi kokku raudteejaamadesse, seal lahutati mehed perekondadest. Inimesed topiti loomavagunitesse kitsalt kokku, seal oli laste kisa ja naiste nuttu. Isegi joogivett ei antud. Sõjaväelased pidasid rongi ümber valvet, võõraid ei lastud ligigi. Algas kümnete tuhandete ilmsüüta inimeste vägivaldne küüditamine Venemaale, peamiselt põhjarajoonidesse. Igaühel nendest jäi maha korralik kodu. Need kodud lagastati ja majakraam viidi laiali. Nii ei kestnudki kommunistidel kaua arveteõiendamine eesti rahva kallal, kui algas sõda.

22. juunil 1941.a. olin koos ema- isaga pulmas, kui toodi teade, et sõda on alanud. Kuulutati välja mobilisatsioon. Kõige kummalisem oli aga see, et ei olnudki ju kellegi ega millegi eest sõdida, ei olnud midagi kaitsta. Paljud noormehed ei läinudki sõtta, vaid hakkasid varjama end metsas. Kes metsa läksid, neil ka esialgu vedas, sest sakslaste pealetung oli nii võimas, et venelased ei saanud muud, kui massiliselt põgeneda. Riia- Pihkva kivitee oli neljalt realt vene sõjaväge täis, nii et kommunistidel ei olnud aega metsi mööda ega kodusid pidi varjajaid taga otsida. Ka Missos oli palju neid, kes venelaste poole sõdima ei läinud või millegi muu pärast ennast metsas varjasid. Nõnda ka Rolli, minu tulevane mees. Rolli isa oli Misso metskonna Sakuti vahtkonna metsavaht, nii et ta elaski metsade keskel. Sakuti vahtkonda oli kogunenud ümbruskonnast palju mehi, sest see oli kauge ja kõrvaline koht Läti piiri ääres, kaugele ei jäänud ka Vene piir. Elati mõni päev metsas, kuni venelaste voorid kiviteel kahanesid väikesteks. Siis mindi vaikselt vaatama, mis olukord Missos on. Ka Roland läks teistega kaasa. Sakslasi Missos veel ei olnud, aga taanduvate venelastega oli neil tekkinud mingi tulevahetus. Nagu Rolli hiljem rääkis, oli nende meestest Värdi Ots tulevahetuses haavata saanud. Tulevahetus toimus vallamajas ja mõttega korda säilitada, et venelased ei paneks toime vägivallaakte kohaliku rahva seas. Hävituspataljon oli veel kohal ning taanduv punavägi oli valmis kõige hullemateks tegudeks. 1951.a. andis Roland selle lahingu pärast oma elu.

Samamoodi organiseeriti ka Vastseliinas kohalike meeste poolt vallamaja ülevõtmist. Ajal, mil venelased olid põgenenud ja sakslased polnud veel Vastseliina jõudnud, võeti vahi alla küüditamise organiseerijad-läbiviijad ja teised, kes olid inimeste vastu kuriteo toime pannud. Esimesed Saksa väeosad tulid Vastseliina Petserist. Venelased olid seal toime pannud suure veretöö - oli tapetud hulga ilmsüüta inimesi. Tapmine olevat toimunud kaitseliidu saunas. Sauna põrand olnud paksult verega koos. Osa tapetuid lebanud sauna põrandal, osa topitud kaevu. Vastseliinas vahi alla võetud punased viidi vallamaja taha jõe äärde ja tapeti sakslaste poolt. Räägiti, et see olnud kättemaks Petseri eest.

Elu oli keeruline, midagi head ei olnud - oli ju ikkagi sõda. Meie peret see alguses otseselt ei puudutanud. Sakslased korraldasid samuti mobilisatsiooni, aga vend oli veel liiga noor ja tema mobilisatsiooni alla ei kuulunud. Tehti ka mõningaid soodustusi: sõtta ei võetud üksikuid poegi, kes tegelesid põlluharimisega ja ka neid, kel olid vajalikud ametikohad. Meie pere häda oli selles, et venelased võtsid ära noore tööjõulise hobuse ning alles jäi üks noor hobune. Põllutööriistad olid aga kahehobuse omad, üks hobune ei jõudnud vedada. Hädast aitasid välja naabrid.

Saksa ajal ei olnud niisugust hirmu nagu oli punase terrori ajal. Elu oli päris rahulik. Ma ei mäleta, missuguses lehes kirjutati, et seitsmesaja aastase vaenu sakslaste vastu sulatas Stalini üheaastane päikesepaiste. Paljud inimesed nägid sakslastes päästjaid, sest hullemat enam ei saanud ju mingil moel tulla. Sakslased olid ikka kultuurrahvas. Kui nad tulid elamisse, ei olnud karta, et nad hakkaksid röövima, varastama või vägistama nagu tegid seda venelased.

Kauplused olid endiselt tühjad, aga sakslaste käest sai vahetuskaubana ikka üht-teist. Näiteks sukki, sokke, pesu, seepi, kreeme, lõhnaõli, petrooleumi, bensiini, seebikivi jms. Vastukaubaks taheti pekki, võid ja mune. Rinne oli kaugele läinud, ei kuulnud enam mürinat ega käinud vene lennukid pommitamas. Ainult Riia-Pihkva kiviteel liikusid edasi-tagasi sõjaväemasinad. Kivitee ääres käis ka kaubavahetus. Põllumehed, kes olid pääsenud küüditamisest ja mobilisatsioonidest, harisid põldu. Maamaksud ja põllusaaduste normid olid väikesed ja neid jõuti tasuda. Noorte elu oli väga vaikseks jäänud, ei korraldatud üritusi ega pidusid. Noor, eriti poisse, oli vähe.

Peale leeriskäiku ei teadnud ma Rolandist midagi. Kord oli Tsiistres pidu, seal saime uuesti kokku. Siis tuli sõda ja jälle me ei kohtunud mõni aeg. Kord, kui saksa valitsus oli juba täiesti oma õigustesse astunud, tuli Rolli meile. Vahepeal oli ta määratud Pulli vahtkonna metsavahiks. Rolli oli lõpetanud Väimela Põllumajanduskooli. Metsavahiks olemine päästis ta Saksa mobilisatsioonist. Pulli vahtkonna ja minu kodu Pedeja vahe ei olnud suur ja ta sai aeg- ajalt külastada ka mind. Pulmad olid meil 16. mail 1943.a. ja need peeti Pullil. Rolli oli kasvanud suures peres, kus oli 6 last. Neil oli korralik perekond- kõik lapsed leidsid oma koha elus. Sakutis rügati tööd teha ning nende elu oli jõukas.

Minu ja Rolli eluasemeks sai esialgu Pulli. Elu oli rahulik - venelased kaugele kihutatud ja sakslased meid ei puutunud. Roland pidas metsavahi ametit, mina olin kodune. Suviti oli meil abiks Olvi. Seda rahulikku elu ei olnud kahjuks kauaks. Tulid kuuldused, et sakslased on lüüa saanud ja ka ajalehtedes kirjutati, et siin-seal õgvendati rindejoont. Peale kaotust Stalingradi ja Moskva all hakkasid sakslased taganema. Mõne aja pärast hakkasid vene lennukid taas pommitama meie linnu ning tähtsamaid raud- ja maanteid. Varsti hakkasime kuulma hirmuäratavat kahtlast kõminat, nagu kusagilt maa alt. Kahurimürin! Rinne lähenes...

Suvel 1944.a. mobiliseeriti Rolli Saksa sõjaväkke. Siis oli rinne juba kusagil Peipsi taga. Samal päeval, kui Rolli läks sõtta, põgenes sõjast minu vend Aksel Keir. Ma jäin oma abilise Olviga kahekesi Pullile. Oli hirm, sest vene lennukid pommitasid tihti Riia-Pihkva kiviteed ja ka Misso asulat. Mõnikord juhtusid pommid kiviteest kõrvale, ükskord isegi maja lähedale metsa.

Mäletan, rinne oli juba väga lähedal, kostus kahurimürinat ja õhk oli suitsuvines. Kõik ümbruskonna metsad olid sõjaväge täis. Meie rehe all oli sakslaste staap, supikatel oli puude all järve ääres. Lennukid pikeerisid õhus ja me Olviga elasime ikka veel Pullil. Sakslased meid ei tülitanud, ainult kord palus üks, et me nõeluksime tal sokikanna ja teine, et me keedaks talle pudingit, pakikene oli tal peos, kuid kumbagi soovi me ei täitnud. Ühel päeval tuli minu isa meile järele. Ta oli võtnud naabri käest ka teise hobuse. Laadisime osa kraami peale ja läksime minu vanemate juurde Pedejasse. Loomad ajasime karjana. Mõned jäid veel toomata ning ka majakraami jäi maha. Õhtuvidevikus tulime neile järele. Kõik oli alles, mis maha jäi. Üks vanem sakslane, kokk, kes keetis suppi, lubas valvata meie kraami, kuni me tagasi tuleme. Mäletan, et ühte hane ei saanud me kuidagi kätte. Tagaajamist vaatas pealt üks venelasest sõjavang ja tuli ka appi. Me mõtlesime, et ta tahab meid aidata. Ta sai hane kätte, võttis kaelast kinni ja põgenes hoopis metsa.

Rolli kirjutas, et alguses saadeti nad Pärnusse väljaõppele. Sealt saadeti nad peagi Raasiku mõisa Kehra ligidale. Ühes kirjas mainis ta Jõhvit ja Vokat. Ta kutsus mind sinna, oli antud täpne aadress, kuid ma ei julgenud seda reisi ette võtta. Rolli oli sõjaväes autojuht, kuigi tal ei olnud juhilubasid. Siis oli hulga aega teadmatust - ei tulnud ühtegi kirja.

Pedejas saime natuke olla, kui tuli käsk evakueeruda. Tegime rumalasti, et selle käsu täitsime. Läksime Lasvasse. Pedejas oleksid olnud meil ideaalsed varjukohad, sest seal oli palju metsi ja järvesoos saari. Vend meiega kaasa ei tulnud, vaid varjas end kodumetsas. Meie nägime ema ja isaga tohutut häda. Alguses läksime Sookülla, sealt anti käsk edasi minna. Jäime paigale Husari jaamast Lepassaare poole ühte võssa. Seal oli palju põgenikke. Jäime kahe rinde vahele. Mürsud lõhkesid siin ja seal, puuoksad pudenesid kildudest. Loomad olid seotud puude külge, need olid söömata-joomata. Ise kükitasime kraamikoormate all, et mitte kildudega pihta saada. Öösel pommitasid vene lennukid Võru linna. “Stalini jõulupuud” valgustasid linna. Isegi meil seal võsas oli nii valge, et hakka või lugema. Öösel kahuritest ei tulistatud, kuid hommikul hakkas kõik uuesti peale. Mäletan, et Lepassaare poolt tuli Husari jaama sakslaste rong. Alguses ei taibanudki, mis sündis, kui kõik kohad olid tuld täis ja kostus kõrvulukustavaid plahvatusi. Rong põles, see oli viimane laskemoona rong, sakslased põgenesid. Lõuna paiku tekkis vaikus - ei näinud enam põgenevaid sakslasi ja veel polnud ka venelasi. Ja siis nägime nagu kummitusi - võsa vahelt tulid venelased - kaks väga väikest kõhna hobust vankri ette rakendatud. Mu mällu on jäänud see, et vankrirattad olid nii suured, et ulatusid hobuste ristluudeni. Sakslaste hobused olid suured ja võimsad, neid kutsuti belgia hobusteks. Sabad olid neil viimase võimaluseni lühikeseks lõigatud. Venelased läikisid mustusest. Nii räämas mehi oli kole vaadata. Saksa sõdurid olid seevastu alati puhtad ja hoolitsetud.

Jumal-jumal, missugune oli tunne, nähes neid roojaseid “vabastajaid”! Tulid meelde kõik need koledad ajad - arreteerimised, küüditamised, vale ja alatus. Ja nüüd on see kõik tagasi! Mure oli ka Rolli pärast. Kus ta on? On ta veel elus?

Võsas olime õhtuni. Kui pimenes, hakkasime tagasi kodu poole liikuma. Ööseks jäime Tüütsmäe ligidale Alberti poole. See oli üksik talu. Näljaste loomadega oli raske edasi minna, kippusid tee äärde vilja, olid nad ju kaks päeva söömata-joomata. Järgmisel ööl jõudsime koju Pedejasse. Lehmad ja hobuse jõudsime alles hoida, sead ja haned jäid Sookülla Külli poole, kui me võssa läksime. Tagasi tulles leidsime, et neid enam ei olnud. Kas tapsid sakslased või venelased, seda ei tea.

Kodu oli küll alles ja vend ka elus. Tema jaoks oli rinde üleminek olnud lihtsam. Kodus oli õudne korralagedus - kõik oli segamini, jube mustus ning kõikjal, nii toas kui kõrvalhoonetes olid “vabastajate” hunnikud. Ei julgenud jalgagi ei siia ega sinna panna. Esimese öö magasime aidalakas heinte peal. Venelased sagisid veel siia-sinna. Järgmine päev oli kaunis rahulik, rinne oli kuskil Antsla ümbruses. Vahel kuuldus suurtükimürinat ja pommiplahvatusi. Kui sõjapaost tagasi jõudsime, oli rukkikoristamise aeg ja see oligi esimeseks tööks. Ma jäin esialgu Pedejasse, sest ei julgenud üksinda Pullile elama asuda. Rollist ei teadnud ma ka midagi. Põhja-Eesti oli veel sakslaste käes.

Nõnda siis elasime Pedejas oma murelikku elu, kuni septembri lõpupoole võtsin ühe lehmakese ja kolisin Pullile tagasi. Alevikust tuli üks vana kellasepp ka mulle teiseks, et oleks julgem elada. Oli üks sügisene õhtu, olime juba magama läinud. Järsku kuulsin, et koer hakkas haukuma ning see läks üle kilkamiseks. Jooksin akna juurde vaatama. Nägin üht valge mütsiga meest toa poole jooksmas. Rolli tuli! Ta oli tulnud Pedejasse, kust mu isa tõi ta hobusega Pullile. Oli suur rõõm. Aga rõõmule järgnes hirm, mis nüüd edasi saab. Valitsus oli ju seesama mis 1941.a. ja veel saksa sõjaväes olemine ning vallamaja vallutamine. Vaevalt, et julgeolek selle tähele panemata jätab.

Rolli rääkis oma sõjaretkest ja sõjaväest põgenemisest. Autokolonn, kus ta autojuht oli, hakkas taganema Virumaalt lääne suunas. Vahetevahel vene lennukid küll pommitasid kolonni, aga oli õnne ja nii nad jõudsid õnnelikult Pärnumaale. Üksikusse metsatallu sai jäetud auto mingisuguse aparatuuriga. Pererahvas oli olnud lahke, lasknud puhata ja andnud süüa. Seal vahetas ta sõduririided oma kodurõivastega, mida tal oli õnnestunud kogu aeg kaasas kanda. Ta hakkas ettevaatlikult kodu poole liikuma ning tal oli õnne, hoolimata sellest, et teedel liikusid vene sõjaväeautod ja valvepostid olid ristteedel ja sildadel.

Oli sügis ja kartulivõtmise aeg. Ei olnud muud teha, kui minna vallamajja ja töökohta otsima hakata. Rolli töökohta Pulli vahtkonda ei olnud veel pandud kedagi ning ta hakkas Pulli vahtkonna metsavahiks edasi. Tal oli olnud võimalus Pärnus koos teistega üle mere põgeneda, kuid koduigatsus oli suurem. Nüüd sättisime jälle oma elamist. Tõime oma asjad peidikutest välja ja elu hakkas tasapisi liikuma. Rolli ja minu vanemad ka aitasid. Meil oli õnne, sest meil oli hulga lambaid, kes olid viidud kevadel karjatada ja need olid alles. Kartulid olid omast käest, leiba saime vanematelt. Rolli oli jahimees, nii et metsast saime toidulisa.

Ühel päeval tuli Rollile teade, et ta on vallandatud ja peab koha loovutama punaarmeest tulnud Lõokese Elmarile. Elmar oli Rolli koolivend nii algkoolis kui ka Väimela koolis. Nüüd hakkas Rolli asju ajama, kuni jõudis niikaugele, et jäi oma töökohale edasi. Elmarile anti Misso metsapunkti juhataja koht. Seal ei saanud ta kaua töötada, sest ühel pärastlõunal (1950.a.) tuli üks poolhullunud joodik Edgar Liira Elmari tööruumi ja tulistas teda püstolist surnuks. Elmari vend Kuido seisis sealsamas laua juures. Liira läks natuke maad Sastavi suunas ja heitis maanteekraavi magama, kust ta julgeolekutöötajate poolt leiti.

Me elasime Pullil edasi, kuni Rolli isa tervis läks halvaks ja ta metsavahi ametit ei jõudnud enam edasi pidada. Rolli vend Kalju oli veel liiga noor ja nii tuligi Rollil Sakutisse metsavahiks minna. Sakuti põllu- ja heinamaad olid hulga paremad kui Pullil, kuid Pulli oli looduslikult väga ilusa koha peal. Maja asus vahetult Pulli järve kaldal. Ma ei tahtnud Sakutisse minna, sest omaette elada oli palju parem. Pealegi olin viimaseid päevi rase. Kolisime siiski peale uut aastat, Kersti sündis 29. jaanuaril 1949.a. Sakuti pere oli nüüd suur: koos Juhaniga 9 inimest. Tagantjärele mõeldes, oli ju Rolli emal raske üheksale inimesele kolm korda päevas süüa valmistada, peale selle veel muud toimetused, ka põllul tuli käia. Muidugi töötas kogu pere ning elu oli jõukas. Nii lasti elada päris rahulikult, igaüks tegi oma tööd ja rahvas rääkis, et ega see “riigisäädüs” enam nii karm ei ole kui enne sõda. Alguses tõesti näis nii. See aga oli vaikus enne tormi.

25. märtsil 1949.a. läks Rolli Misso oma ametiasju ajama, kui oli alanud küüditamine. Vallamajja oli toodud kokku peresid ning neid vinnati järjest juurde. Rolli tuli ruttu koju ja rääkis järjekordsest jubedusest, mida korda saadeti. Meie ei julgenud ka enam kodus olla. Rolli rakendas hobuse ree ette ja põgenesime Parmu metsa. Tegime lõkke üles  ning üks naabrimees, Põllu Tõdur, tuli ka sinna. Magasime ree peal, laps jäi koju.

Sakutis üksiku koha peal elas vanainimene Krapeli Liisa. Järgmisel õhtul läksime Liisa poole. Seal oli põgenikke nii palju, et ei tahtnud ära mahtuda, oli lätlasi ja eestlasi. Läks ju Parmu metsast läbi Läti piir ning ka Vene piir oli lähedal. Liisa tuba oli rahvast puupüsti täis, istusime põrandal külg-külje kõrval. Seal olime niikaua, kui küüditamine lõpetati. Kohe anti ümbruskonna inimestele karm käsk koguneda meie poole Sakutisse koosolekule. Seda viis läbi üks leitnant Laasi nimeline mees. Rahvas tuli hirmuga, sest pidi kõike tegema, mis kästi. Hirmu pärast anti ka vabatahtlikult allkirjad kolhoosi astumiseks. Naabri perenaine Otsa Liisa kirjutas väriseva käega allkirja ja ütles: “No om näläle käsi ala är’ kirotat.” Niiviisi loodigi Eestimaal kolhoose - enne küüditamine ja kohe kolhoosi ajamine. Rahvas ütles: “vabatahtlikult vastu tahtmist.” Leitnant Laas käis Rollile peale, et Rolli hakkaks kolhoosi esimeheks. Rolli tegi talle selgeks, et ta ei ole talupidaja, vaid metsaametnik ja see metsavahitalu siin Sakutis ongi riigi oma. Pikapeale sai Laas aru.

Peale küüditamist tekkisid metsavennad. Inimesed ei tahtnud end lasta Venemaale ära viia, kes vähegi sai, põgenes metsa. Metsa põgenesid ka need, kes olid julgeolekusse ülekuulamisele kutsutud. Teati, et seal piinati ja peksti. Küüditamine küll meie peret ei tabanud ja me elasime Sakutis edasi. Rolli töötas alguses metsavahina, pärast metsnikuna. Rolli vend Kalju oli metsavahiks. Sakuti oli metsavahitalu ning ümberringi laiusid suured metsad ning sinna tekkisid metsavennad. Esialgu nad meiega tutvust ei teinud, mõnikord ainult märkasime neid. Pikapeale nad uurisid välja, kes me oleme, et meie poolt pole ohtu karta ja nad sobitasid tutvust.

Oli sügis, rehepeksu aeg. Tookord peksti vili talguliste abiga. Õhtupoolikul läks masin katki ja talgulised läksid laiali. Meie elu ja toimetusi jälgisid ikka need sealt metsast. Seekord tuli üks Koemetsa nimeline mees metsast pärima, mis meil masinaga juhtus. Uuris mootorit, leidis vea ja parandas ära. Koemetsa, kes oli kuldsete kätega mees, hakkasime me kutsuma tema jässaka kehaehituse pärast Karuonuks. Metsas elasid veel Leo Rääbis ja tema pruut Aina. Kõik nad olid pärit Lätist. Aina ja Leo tulid ka appi vilja peksma. Koemets leidis alati midagi teha. Ta valmistas lauta korralikud sõimed ja künad, riidepuid ja marjakorjamise masinaid. Riidepuid on veel praegugi mõned alles. Nad ei elanud pidevalt Sakuti metsas, vaid vahetasid aeg-ajalt kohta, läksid Lätimaale ja tulid jälle tagasi.

Oli jõuluõhtu. Muidugi ei lubatud jõule pidada, aga meile olid need suured pühad ikkagi. Ka Koemets tuli meie poole pühi pidama ja ütles: “Hoidsin selle koha pühade pidamiseks.”

Julgeolek jälitas metsavendi nagu metsloomi. Nad kannatasid kõiksugu häda ja viletsust ning ei olnud mingi ime, et ka mõni kauplus tühjaks tehti. Igaüks oleks sellises olukorras midagi taolist ette võtnud. Julgeolek tegutses usinasti. Siit-sealt oli kuulda metsavendadega peetud lahingutest. Ma ei mäleta, mida Koemetsa ja Rääbise süüks arvati, aga Aina oli trükkinud masinal kommunismivastaseid lauseid, mis kleebiti plankudele. Masinal ju ka oma käekiri ja see ta reetiski.

Oli suvine hommikupoolik 1948.a. Rollit ja Kaljut ei olnud kodus, nad olid tööl. Rolli oli määratud Misso metskonna metsatehnikuks ja Kalju Sakuti vahtkonna metsavahiks. Nägime Ainat peaaegu roomates tulevat karjaköögi poolt. Ta oli nii armetus seisukorras, et täiesti ime, et suutis meie poole ära tulla. Tal oli külje sees suur haav. Lahing oli toimunud kusagil Läti metsas. Rääbis oli ka seal olnud, aga kas ta põgenema sai, seda Aina ei teadnud. Kütsime sauna soojaks ja Aina hakkas elama saunas. Rolli isa oskas hästi läti keelt. Nii saime suhelda. Rolli tuli koju ja läks kohe tagasi Misso apteeki Ainale rohtu ja sidemeid tooma. Me hoolitsesime ta eest. Aina ei võtnud magadeski riideid seljast. Lamas saunalaval, granaat ja püstol kõrval. Ütles, et elusalt ta ennast julgeolekule kätte ei anna. Meil oli ka hirm, sest teadsime, et kui asi avalikuks tuleb, saab sellest meie perele õnnetus. Olime vast paar korda sauna kütnud, kui tuli naabri perenaine Eriku Elfriede juba pärima, miks me sauna kütame. Kui oli vajadus mõnel muul päeval kui laupäeval sauna kütta, tegime seda edaspidi öösel. Pealegi oli meil üks soomlasest karjus, Juhan Porkanen, kes rääkis hästi nii eesti kui läti keelt. Ta oli kasvult väga väike, aga pea oli normaalse suurusega. Muidu oli ta natuke lihtsameelne. Ükskord, kui ta karjast koju tuli, ütles, et lehmad läksid ühe punkri juurde, kuid sees ei olevat kedagi olnud. See oli ehitatud soo servale, seest laudadega vooderdatud ja kahekordsete naridega. Väikese laua peal oli valge lina ja metsalilled laua peal vaasi sees. Meie teadsime seda punkrit. Karjane oli ka varem märganud metsavendade liikumist Me ei lubanud tal kellegile sellest rääkida, sest head ei too see midagi. Suvel ei jäänud metsavendadest metsa alla jälgegi, kuid talvel oli asi palju kehvem. Jälgede peitmiseks sisenesid nad metsa mahamurdunud puu tüve pealt.

Kord talvel tahtis Koemets meie poole tulla ja andis sellest akna taga märku. Juhan nägi seda ja ütles, et üks läks akna tagant mööda. Me naersime ja ütlesime, et eks see ikka üks vaim oli, õige mees tulnuks uksest tuppa. Kalju võttis ka ruttu midagi selga ja läks sama rada aknast mööda. Juhan märkas ka seda minejat ja hõikas ärevalt: “Jälle läks!” Aga Aina saunas elamist Juhan küll ei märganud. Mõne aja pärast tuli Leo Rääbis uurima, ega me midagi Ainast ei tea. Leidis oma Aina ja viis ta meie poolt ära. Aina oli hästi paranenud. Meil oli õnne, et see asi avalikuks ei tulnud. Need meie sõbrad viisid kõik saladused endaga hauda kaasa. Neist keegi elusalt julgeoleku kätte ei langenud. Aina kohta on teada, et Peija metsas Lätimaal oli ka neil punker. Mis aastal, seda ei mäleta, oli seal punkrilahing, kus Aina sai raskelt haavata. Rääbis oli pääsenud põgenema, haavatud Aina süles, kandnud teda niikaua, kui Aina suri, pannud siis maha ja põgenenud edasi. Need teated olid Koemetsa käest saadud, kes käis pärast punkri lahingut meie pool. Kui ta meie poolt ära läks, ütles, kui mind taevade ära ei saadeta, siis tulen siia kanti tagasi. Rohkem me Rääbist ja Koemetsa enam ei näinud. Ju nad saadetigi taevade ära.

Julgeolekumasin töötas lakkamatult. Kord heinaajal ilmus meie külla Põllu Tõduri poole üks mees. Nime me ei teadnud, aga hakkasime teda kutsuma “Heinameheks”. Ei tea, mis nipiga ta Tõduri usalduse võitis, aga ta jäigi tema poole elama. Aitas heina teha ja oli nagu nende pere liige. Tõduril oli tuttavaid metsavendi Lätis. Koos elades ja napsutades ei varjanud Tõdur enam midagi uue “sõbra” eest. Rolli oli küll vihjamisi Tõdurit hoiatanud “Heinamehe” eest, kuid midagi konkreetset ei teadnud temagi ja nii asi jäigi.

Oli sügis ja jälle rehepeksuaeg. Äkki õhtupimeduses nägime, et meie elamine on julgeolekumeeste poolt ümber piiratud ning nende seas oli ka “Heinamees”. Tõdur, kes meie pool talguliseks oli, võeti kinni ja viidi ära. Selsamal päeval oli olnud Vastseliina alevikus lahing. Nimelt meelitanud “Heinamees” Läti metsavennad Vastseliina kõrtsi ja kutsus julgeoleku kohale. Tekkis tulevahetus. Üks Egleti- nimeline Läti metsavend sai surma. Seda kõrtsi Vastseliinas enam ei ole. See väike hoone asus bussijaamast mõni meeter edasi Misso poole ja lammutati, kui hakati ehitama Vastseliina uut kaubandushoonet.

Kureküla ääremaal, mis asub poolel teel Missost Sakutisse, elas Kuke Feliksi nimeline mees. Me kutsusime teda Semmeli Feliksiks. See oli üks poolik ja hoopleja mees. Kiidelnud ikka, et on julgeoleku käsinik ja talle on tehtud ülesandeks nuhkida välja metsavendade asukohad ja eks ta seda ka tegi. Ühel päeval kadus Felix jäljetult, keegi ei tea, kuhu.

Julgeolek ei usaldanud ka meid ja hoidis silma peal. Meie talu ümber valvati. Ikka ja jälle avastasime hoonete taga suurtes takjapõõsastes ja rukkipõllul tallatud istumise ja magamise jälgi, aga midagi nad ei avastanud.

See oli vist 1949.a. talvel, kui kutsuti Rolli, Roosi Niko ja Parmu vahtkonna metsavaht Ojaperv metskonda. Julgeolekust oli tulnud käsk nad vallandada kui mitte usaldust väärivad. Otsi nüüd tööd kust saad. Rolli vend Kalju sai nüüd metsnikuks ja Sakuti vahtkond jäigi esialgu metsavahita. 1949.a. mais määrati Sakuti vahtkonna metsavahiks Valter Peterson. Ta oli sõja läbi teinud mees ning hiljem sai metsnikuks. 1956.a. abiellus ta Rolli õe Taimiga. Nüüd elavad nad juba paarkümmend aastat Misso kõrtsi juures, kuhu metskond ehitas uue metsniku maja. Valter suri detsembris 1998.a.

Võrus eksisteeris sel ajal üks artell nimega “Ühtlus” ning selle asutuse alla kuulusid sae- ja viljaveskid. Naised kudusid ka kindaid ja tegid sellele asutusele muud käsitööd. Selle kontoris töötas üks Rollile tuttav mees nimega Suvi. Ta aitas Rollil tööd saada Orava ligidale Niitsiko saeveskisse praakeri kohale. Midagi head seal ei olnud, sest puudus ju korter. Rolli sai ühe vanainimese juurde voodikoha. Mina pidin lapsega Sakutisse jääma. Elasime seal ikka hulgakesi: Rolli vanemad, tema õde ja vend ning uus metsavaht Valter Peterson.

Rolli töötas saeveskis sügiseni, siis õnnestus tal leida Suve abiga töökoht Lindora lähedale Härma jahuveskisse (tegelikult Keldri veski) juhatajana. Seal oli korralik elamine ja ruumi ka loomadele. Ka oli see looduslikult väga kaunis koht kõrgete liivakivikaljudega. Rollile oli veskitöö võõras, ta ei osanud veskit reguleerida. Meie õnneks töötas Rolli venna Maano juures (kes oli Vastseliina metskonna metsnik) metsatöölisena üks Lätist küüditamise ajal põgenema pääsenud veskiomaniku poeg Rudsiti Arnold ja ta naine Daila. Nemad tulidki meie juurde elama. Arnold tundis veskitööd väga hästi. Ta tegi veski korda ja tegi väga kvaliteetset tööd. Meil käis väga palju veskilisi - hoov oli kogu aeg hobuseid täis. Arnold ja Daina õppisid imekiiresti eesti keele ära, kuid veskilistega rääkis Arnold alati vene keeles, sest ta kartis, et keegi tunneb ta ära.

Enne, kui ma edasi kirjutan oma mehe Rolli saatusest, tahan kirjutada kahest mehest, kes edaspidi Rolli saatusele tõuke andsid. Üks oli Evald Keir. Temaga olen ma ühes külas koos üles kasvanud ja ta on mulle ka kaugelt sugulane. Nimelt Evaldi vanaisa ja minu vanaisa olid vennad. Evaldi vanaisal oli 4 poega ja minu vanaisal ainult üks poeg - minu isa. Evaldi vanaisa jagas oma poole talust kolme poja vahel (üks poeg läks koduväiks) ja minu vanaisa pärandas oma poole talust minu isale. Nii et nende poole talu peal oli kolm elamist ja minu isa elas poole talu peal üksi oma perega. See tekitas suurt kadedust, eriti Evaldi isa Osvaldi poolt. Meil oli maa seaduslikult jagamata. Muidu oleks ju talu piirikivid märgistanud talude piirid. Meil seda aga ei olnud ja nii oli Osvaldil sügiseti hea võimalus meie maa küljest adratäis maad enda põllule juurde saada.

Kui tuli nõukogude okupatsiooniaeg, jagati talumaid uusmaasaajatele ja nii oli ka Osvald meie talu juurest uusmaasaajaks tehtud. Tema ammune soov täitus. Osvald käis küla peal ringi ja rääkis: “Nüüd tuli isa, kes andis mulle maa, oma isa oli vereimeja.” Ühel pühapäeval lasti meie pere karjusel magada ja mina läksin tema eest karja. Karjaga sai mindud oma põllu peale Osvaldi elamise lähedale, mis oli küll talle juba ära lubatud, aga veel vormistamata. Osvaldi naine Miili pragas mind igasuguste sõnadega nagu “kulak” ja “külakurnaja”.

Ei läinud palju aega, kui tuli käsk Osvaldil jahipüss ära miilitsasse tuua. Küla peal naerdi, et isa võttis pojal püssi käest ära, muidu kogemata tapab ennast veel ära. Evald, tema poeg, teenis sel ajal Eesti kaitseväes aega, kui venelased okupeerisid meie maa. Esialgu võitis ta venelaste usalduse ja temast sai politruk Vene sõjaväes. Seda ametit pidas ta sõjani ning ta langes Porhavi juures sakslaste kätte vangi. Seal olevat vangid üles rivistatud, et selgitada välja, kes on kes. Politrukid kuulusid kohesele mahalaskmisele. Evaldil lasti endale haudki valmis kaevata, kuid siis päästis ta äkki ära üks eestlasest ülemus, kes olevat öelnud, et seda meest saame mujal ära kasutada. Ajapikku võitis ta sakslaste usalduse ja ta määrati Triplinka surmalaagrisse politseinikuks. Mõne aja möödudes lasti ta koju puhkusele. Tagasi ta enam ei läinud, vaid hakkas ennast metsas varjama. Tol korral varjas ka minu vend Aksel ennast metsas Saksa mobilisatsiooni eest. Evald läkski metsa tema juurde. Kui nad olid mõne aja ennast metsas varjanud, korraldasid omakaitsemehed metsas haarangu ja mõlemad saadi kätte. Aksel viidi Võru vanglasse, sealt edasi Pärnusse. Seal olid lühikesed sõjalised õppused ja ta saadeti Sillamäele rindele. Õige pea, 24. juulil 1944.a. põgenes ta koju (selsamal päeval läks Rolli sõtta). Esialgu ei teatud Evaldi saatusest midagi. Mõne aja möödudes tuli kodustele kiri Kaukaasiast. Sõda oli juba lõppenud. Saime teada, et Evald Keir viidi Riia vangimajja ja sealt edasi Kuramaale kindlustustöödele. Kuramaal langes ta jälle venelaste kätte vangi ja ta saadeti vangina Kaukaasiasse klaasivabrikusse tööle. Pikapeale vangid vabastati ja nii tuli ka Evald koju. Talle pakuti Saaremaale töökohta, aga ta eelistas koju jääda. Alguses oli kõik rahulik, aga aasta-pooleteise pärast kutsuti ta julgeolekusse. Oli välja uuritud tema Triplinka vangilaagris töötamine. Ta lasti küll julgeolekust koju, kuid tingimusel, et ta uuriks välja metsavendade asukohad. Nõnda käis ta mitu korda kodu ja Tartu vahet. Teateid tal viia ei olnud või ta ei tahtnud. Teda taheti Tartus vangistada, kuid õnnekombel pääses ta põgenema. Üks mootorrattur oli nõus teda kodukanti tooma ning nõnda sai Evald Keirist metsavend. Peale seda algasid minu kodukülas ärevad ajad - korraldati haaranguid ja kutsuti külainimesi julgeolekusse. Pinniti Evaldi asukohta. Äraandjaks keegi ei saanud. Keegi ei julgenud enam nende poole minnagi. Kõige raskem oli Evaldi emal Miilil.Teda kutsuti mitmel korral julgeolekusse, ähvardati, et jääb ise poja asemel sinna. Miili tegi ennast lolliks ning tema kiusamine jäeti järele.

Teine mees, kellest tahan kirjutada, oli Misso meierei juhataja August Kuus. Rolli ja August olid sõbrad. Kui me veel Pullil elasime, käidi üksteise pool külas, mõlemad olid jahi- ja kalamehed. Kui August Linnamäe kandist Misso elama asus, oli ta veel poissmees. Missos abiellus ta apteekri tütre Evi Klaisiga. Klaisid olid töökad ja jõukad inimesed. Nende apteek asus omas majas ning Kivioru ligidal oli neil väga korralik talu. Võrus oli tol ajal asutus nimega “Linnukasvatusühistu” ja selle alla kuulusid kõik maakonnas tegutsevad meiereid, ka Misso oma. Siis toimus kõigi meiereide juhatajate üle kohtuprotsess ning mitu juhatajat mõisteti vangi, nende seas ka August Kuus. Võrust vangist tuli ta tagasi mõni päev enne 25. märtsi 1949.a. küüditamist. Klaisid olid küüditavate nimekirjas, ka Augusti naine Evi. August aga ei olnud, sest ta oli nimekirjade koostamise ajal vangis. August jäi esialgu viimata, kuid varsti tuldi ka temale järele, sest Klaiside vara taheti kätte saada. Ühest uksest tulid sisse püssimehed, teisest uksest põgenes August ja nii sai ka temast metsavend. Tema vend Karli oli ka juba metsas, varjates ennast Linnamäe ümbruses ja käies vahel Missos. Klaisi vara kanti laiali ja hooned lagastati.

Tol ajal olid Missos partorgiks Šipov ja külanõukogu esimeheks Ernst Põld. Šipovi naise kodu oli Muraski külas ja neiupõlveaegne nimi oli tal Niina Artemjev. Muraski külas elas ka üks Dukani- nimeline pere. Neil oli rehepeksumasin, mis tegi Artemjevid ja Šipovid kadedaks ja nõnda saadetigi Dukanid Siberisse. Hiljem tulid nad Siberist tagasi. Ettevõtlike inimestena ehitasid nad Võru Linavabriku juurde maja, otse Šipovi maja kõrvale. Šipov töötas enne pensionile minekut Võru Tsiviilkaitsestaabis.

Nüüd kirjutan edasi Rolliga seoses olevat. Elasime siis Härma (Keldri) veskil. Rudsiti perega läbisaamine oli hea, elasime nagu üks pere. Leiba küpsetasime koos, ka toitu valmistasime tihti koos. Dailal oli lehm ja siga, meil kaks lehma, hobune ja siga. 15. aug. 1950.a. müüsime ühe lehma Petseri laadal ära ja Rolli ostis selsamal päeval Petserist mootorratta IŽ- 350. Koos veskiga oli meil ka maatükk kasutada, kust saime köögivilja ja kartuleid. Jõe ääres oli ka heinamaatükike.

Ühel laupäeva õhtupoolikul läks Kersti lehmale vastu, et see koju tuua. Teerada, mida mööda laps lehmaga koju tuli, oli nii kitsas, et üksteisest sealt mööda minna ei saanud ja tee asetses nii, et ühel pool oli järsk ja kõrge Piusa sein, teiselpool all aga lookles Piusa jõgi. Saun, mis oli kaljukünkal, küdes. Saunaahju praksumine ehmatas lehma, see keeras ümber ja lõi lapse kaljurajalt alla jõkke. Õnneks märkasin ma jõel ringe ja aimates halba, jooksin kohale ja tirisin Kersti veest välja. Peale selle aga jäi laps pikaks ajaks haigeks.

Meie veskist natuke ülespool oli üks laguneud vana veski, mis oli täiesti elamiskõlbmatu. Aga ometi tuli sinna elama üks naine. Harjusime, et meie läheduses elab naaber, kuigi oli kummaline, et nendes varemetes võis elada. Möödus paar kuud, jõudis kätte sügis. Ühel õhtupoolikul askeldasin köögis, Rollit ei olnud kodus. Kuulsin kummalist tärina taolist heli. Järgmisel päeval läksin Kõrve külla õmbleja juurde. Seal sain teada, et julgeolekumehed olid sõitnud õhtul küla alla jõe äärde sellesse mahajäetud veskisse ning seal olevat toimunud lahing. Koos julgeolekumeestega kadus ka see naine - tema ülesanne oli täidetud. Selles haarangus sai surma üks Lume nimeline metsavend. Nuhiks olnud naine oli rahvuselt soomlane.

Arnold ja Daila kolisid meie juurest ära. Arnold sai Tanuve külla Toho veskisse veskijuhataja koha. Omaette muidugi parem elada. Rollile tuli nüüd palju tööd juurde - puhkeaega polnud enam üldse. Rollil avanes võimalus minna Laanemäe veskisse. See asus Piusa jõel meie veskist natuke ülesvoolu ja oli heas korras. Seal sai ka töötada kahes vahetuses. Laanemäe veskil mulle elada ei meeldinud. Seal elas ka endine peremees, kuid eraldi. Kolisime sinna hilissügisel 1950.a.

Vastseliina oli nimetatud rajooni keskuseks. Seal olid ka kõik vajalikud ametiasutused, teiste seas ka julgeolek ja vangla. Julgeoleku nimegi oli hirmus suhu võtta. Ei tahtnud läbi Vastseliina kojugi sõita. Liiga palju tundus seal vastikuid inimesi olevat. Oli ju vaja hakata tuhnima inimeste elulugudes ning välja selgitama, kes on kes. Millal tuleb meie tund?

Oli külm 1951.a. jaanuarilõpu hommik, Rolli oli palavikuga kodus. Tema vend Kalju tuli teatega, et Missos on arreteeritud kõik n.ö. vallamaja vallutajad. Kalju ei saanud oma juttugi ära lõpetada, kui koer hakkas haukuma, uks avanes ja sisse tormasid valgetes määrdunud lambanahksetes kasukates relvastatud mehed. Koer tuli ka koos nendega tuppa. Rolli sai teise tuppa hüpata ja ukse kinni tõmmata. Laps oli Kaljule sülle roninud. Küsiti, kus on Uibo. Vastasin, et ma ei tea, vast veskikojas. Mulle käratati kanges eesti keeles, et ärgu ma valetagu, veskikojast olevat öeldud, et Uibo on toas. Kalju käest küsiti, kes ta on, mida ta siit otsib. Üks tõukas teise toa ukse lahti. Rolli oli end teise tuppa kapi otsa taha varju tõmmanud. Koer läks kohe Rolli juurde saba liputama. Rüsinal tõmbasid nad Rolli sealt välja. Üks lõi püstolipäraga talle vastu otsmikku, kust hakkas üle näo veri jooksma. Laps nägi ka seda kõike pealt ja hakkas karjuma. Rollile käratati, et pangu riidesse ja tulgu kaasa. Ja nii ta siis läkski minu ja Kersti nutu saatel kodust minema. Ma hakkasin oma asju sugulaste mööda laiali vedama. Teadsin, et varsti tullakse varandust tahtma. Mootorratta viisin Pedejasse venna kätte, muu majakraami Ida tädi poole Lutjasse ja Anna tädi poole Kerepäälsesse.

Toimiti aga hoopis teisiti. Mind kutsuti julgeolekusse ja hoiatati, et olgu mootorratas, jahipüss, raadio, jahikoer ja Rolli rõivad julgeolekusse toodud. Esialgu ütlesin, et mootorratta müüsin ma ära, kuid nende ähvardused tegid mind nii araks, et ma rääkisin ära, et mootorratas asub venna pool. Aksel töötas Vastseliina traktorijaamas. Varsti kutsuti ka tema julgeolekusse ja pisteti kaheks päevaks vangi. Siis anti käsk mootorratas julgeolekusse ära tuua. Nii vend ka tegi ja ma viisin kõik ülejäänud nõutud asjad ka sinna. Hiljem sain teada, et Rolli mootorratas sai Kutsari kätte, kes töötas julgeolekus. Peale tema töötasid tol ajal julgeolekus Boitsov, Vihrin, Pilt ja Teder. Vihrin oli üks neist, kes Rollil järel käis. Ta oli väga kole ja julm mees.

Järgmisel või ülejärgmisel päeval läksin ma Rollit vaatama. Vangivalvur oli nii armuline, et laskis mul temaga kokku saada. Kongi uks keerati lahti, lävele tuli Rolli tuigerdades ja kummargil. Ta oli nii ära pekstud, et ei jõudnud seista ega saanud ennast sirgeks ajada. Ta rääkis, et ülekuulamised on öösiti ja selleks ajaks pandi raadio mängima, sest muidu on karjumine välja kuulda. Ta oli pandud toolile istuma, üks olevat juustest tõmmanud pea taha üle tooliselja. Teine olevat rusikatega tagunud kõhtu ja maksa piirkonda. Ta oli nii viletsas seisukorras, et õieti rääkidagi ei jõudnud.

Oli üks laupäevane päev. Ma läksin jälle Rollit vaatama, ostsin sööklast sooja toitu ja viisin talle süüa. Ta palus, et ma tooksin talle ühe “asuniku” viina laupäeva õhtuks. Ma muidugi tõin. Tagantjärele poleks ma vist pidanud seda tegema, aga momendil tahtsin täita ta soovi. Jõudsin koju videvikus. Maad Vastseliinast Laanemäe veskini on umbes 10 km ja ma käisin Rollit vaatamas peamiselt jala, sest hobune oli kodust ära viidud.

Pühapäeva hommikul kaunis vara tuli ema minu poole. Tuppa sisenedes lugesin kohe tema näost, et midagi on juhtunud. Ema rääkis, et Rolli ja teised kongikaaslased on vanglast ära põgenenud. Nad olevat lasknud vangivalvuril laupäeva õhtul veel viina tuua ja koos valvuriga joonud ja pidanud põgenemisplaani. Nad olevat teinud valvurile ettepaneku, et lasku too ennast vabatahtlikult kinni siduda ja anda vangla võti nende kätte. Ülekuulamisel ta tunnistagu, et vangid kasutasid ta kallal vägivalda, võtsid võtmed ja põgenesid. Põgenejad olid teisi vange ka kaasa kutsunud, aga nad ei julgenud minna. Vaesel vangivalvuril läks kehvasti. Ta rääkis kõik ilusasti ära, kuidas asi oli ja talle mõisteti 25 aastat. Vangivalvuri nimi oli kas Soodla või Soitla.

Esialgu põgenes Rolli minu vanemate poole Pedejasse. Kuna aga see ei olnud küllaldaselt kindel koht, siis isa viis ta hobusega Ruusmäele sugulaste poole. Ema läks minu poolt koju tagasi ja mina läksin Vastseliina julgeolekusse, et näidata, et ma midagi ei tea ja tulin Rollile süüa tooma. Küsisin, kas ma Uiboga kokku võiksin saada. Mulle käratati, et istugu ma ja oodaku: “Käite siin rebase moodi lipitsemas!” No ma siis istusin ja ootasin, ise värisesin kogu kehast. Minuga ei olnud kellegil aega tegeleda, neil oli seda sagimist nii palju. Mõtlesin, et nüüd pannakse mind Rolli asemel vangi. Istusin ja ootasin tükk aega. Sain aru, et kuhugi hakatakse minema, valged lambanahksed kasukad ja automaadid seljas. Siis jäi kõik rahulikuks. Lõpuks tuli minu juurde üks mees, kes käratas, et mingu ma koju kuni nad mind kutsuvad.

Kersti oli Sakutisse ära viidud. Olin üksi. Vahetevahel tulid mind vaatama mu täditütred lähedalt külast, Luule ja Lea. Rolli põgenemisest oli mõni päev möödas, Luule oli minu pool, kui tulid julgeolekumehed. Esimene küsimus oli, kus on Uibo. Ütlesin, et ei tea, te viisite ta ju ära, et mis on juhtunud. Neil ei olnud kindlaid andmeid selle kohta, kas ma tean või ei tea. Rolli põgenemise jäljed viisid ka Vastseliinast teisele poole. Muidugi oldi väga kurjad, ähvardati kogu suguvõsa Siberisse saata: “Küll te seal kõngete ja mädanete!” Ahi küdes. Mulle käratati, et valmistagu ma neile süüa. Lauale tassiti terve seasink ja suur potitäis soolaseeni. Liha lõikasid nad ise pannile, paksud viilud. Ma hakkasin süte peal liha küpsetama. Käratati, et praadigu seened ka. Siis asusid nad nagu sead matsutades sööma. Nad olid kolmekesi, üks oli Vihrin. Peale sööki heitsid kaks magama. Vihrin hakkas mind ja Luulet üle kuulama.

Minema minnes viisid nad Luule kaasa. Tükk maad Vastseliina poole olevat nad kamandanud Luule puu kõrvale seisma ja sihtinud püstolist Luule poole, ähvardanud, et kui ära ei räägi, et Uibo on kodus käinud, siis laseb ta Luule maha. Kujutan ette, missugune hirm võis olla 15-16 aastasel tüdrukul. Peale nende äraminekut vaatasin, et osa liha ja ka searasv on kaasa viidud.

Nüüd jäin ma päris üksinda, keegi ei julgenud meil enam käia. Viisin viimasedki asjad ära ja läksin Laanemäelt ära. Olin nüüd kodune inimene ilma töökohata. Olin küll uue passi saanud, aga see oli sisse kirjutamata. Vastseliina passilaua poole ei julgenud ma enam vaadatagi. Passi polnudki kuhugile sisse kirjutada. Nii sai minust tagaotsitav. Peale minu ärakolimist oli mind taga otsitud. Majaperemees ei teadnud muidugi mu asukohta. Ma rändasin ühe sugulase juurest teise juurde, laps oli peamiselt Sakutis, vahetevahel ka Pedejas.

Rolli varjas alguses ennast sugulaste pool, kuni metsavennad said tema põgenemisest teada. Metsavendade hulgas oli ka Rolli sõber August Kuus, kellest ma eespool kirjutasin. Neid oli 7 meest ja 1 naine: August Kuus, Evald Keir, Raimo Pilt, Richard Vähi, Rudolf Tomba, Hans Tomba, Hedvig Tomba ja Voldemar Visk. Mitmed neist tundsid Rollit ja nõnda hakati temaga sidemeid looma, et talle pakkuda kohta punkris. See õnnestuski ja nõnda sai ka Rollist metsavend. Punker ei olnud kaugel minu vanemate talust (5- 6 km). Mulle ei meeldinud sugugi, et Rolli nii suurde kampa sai.

Mäletan, et olin Rolli vanemate pool Sakutis, kui ühel õhtul tuli Rolli ja ka teisi metsavendi Sakutisse. Rolli kutsus mind Raimo Pildi sünnipäevale. Raimo oli Rolliga ühest punkrist. Sünnipäeva peeti Saikal, tema kodus. Küsisin Rolli ema käest, mis ma teen. Ta ütles, et tee nagu tahad. Ma tulin Sakutist ära ühtegi otsust tegemata. Andsin hobuse otsustada: kui see läheb edasi Vastseliina suunas- lähen sünnipäevale, kui aga keerab ära Pedeja teele- ei lähe. Hobune keeras Pedeja teele ja mu süda läks hulga kergemaks. Kõigil sünnipäeval viibinutel läks väga halvasti.  Õige pea sai julgeolek teada, kes seal sünnipäeval olid ja nad kõik saadeti Siberisse.

Olin järjekordselt Pedejas. Rolli oli toonud oma kantud pesu Pedejasse ja ma hakkasin seda pesema. Isa rakendas hobuse ree ette, et minna Vastseliina ja osta Rollile lumemineku ajaks kummikud. Oli sombune 7. märtsi 1951.a. hommik. Umbes kella kümne ajal tuli Evald Keiri vend meie poole ja ütles, et Saika küla pool on kõva lahing. Jooksin välja ja nüüd oli täiesti selge, et see on punkri lahing. Oli kuulda püssipauke ja automaadivalanguid. Isa tuli ka samas koju. Ta rääkis, et palju sõjaväge on tulnud siiapoole. Osa tulnud Illilt Saika poole, osa Keldost Pältrele ja sealt Saikale. Punkrit mindi kahelt poolt haarama. Mauri ja Rebase külas olid ka julgeolekumehed sees. Mauril otsiti kogu Agarite pere läbi ja viidi minema.

Seda õudust ja üleelamist on võimatu kirjeldada. Ma võtsin isa käest hobuse ja põgenesin onude poole Lutjasse. Kui põgenema läksin, oli lahing veel käimas. Olin olnud onude pool paar päeva, kui läksin Rolli venna Maano poole Vastseliina olukorda kuulama. Onude pool räägiti, et kaks metsavenda saanud põgenema. Mõtlesin, et üks on vast ikkagi Rolli. Maano käest ma asjasse selgust ei saanud. Maano rääkis, et teda oli kutsutud julgeolekuse Rolli äratundmiseks. Laibad olevat olnud julgeoleku kuuris ja Maano ütles, et ta ei tundnud. Tegelikult kartis Maano tunnistada nii julgeolekule kui mulle seda, et seal kuuris oli teiste seas ka Rolli.

Süda ei andnud rahu, läksin järgmisel päeval Pedejasse, et vast vend midagi teab. Ta tuli mulle vastu ja ütles, et sõsarakene, Rolli on julgeolekukuuris, et kuul on kuklast sisse läinud ja otsmiku puruks rebinud. Nüüd oli siis see õudne tõde teada. Pedejast läksin Sakutisse Rolli mammale ja papale ka südamevalu viima. Sinna olid juba need jutud rahva kaudu jõudnud. Midagi täpset siiski ei teatud. Mäletan Rolli papa ütlemist, et hea, et nad ennast lamba moodi ei lasknud maha nottida. Julgeolekumehi olevat saanud rohkem surma kui metsavendi.

Surma said Rudolf Tomba, Evald Keir, Raimo Pilt, Lembit Tullus, Voldemar Visk ja Rolli. August Kuus ja Richard Vähi pääsesid põgenema. Nad olid piiramisrõngast läbi murdnud, jooksnud Sapile, võtnud tallist hobuse ja kahekesi ühe hobuse seljas põgenenud 2- 3 km Saikalt eemal ühte metsatallu, Albert Suvi poole. Rolli olevat ka nende järel jooksnud ja isegi piiramisrõngast läbi saanud. Enne päästvasse metsatukka jõudmist üle niidukaela joostes sai ta pihta.

Rolli metsavenna elu kestis natuke üle kuu aja. Ei mäleta, kelle kaudu August Kuus saatis mulle Rolli mütsi, mille August lahingu ajal kiiruga pähe haaras. Nii et mütsi sain kätte, meest mitte.

Vastseliina rahvas jälgis, millal ja kuhu tapetud ära viiakse. Esialgu sain teada vaid niipalju, et nad olevat viidud surnuaiast mööda Ristimäe metsa suunas. Kui punased tagasi tulid, olid labidad olnud soomullaga koos. Pärast sain Rolli venna Maano käest täpsemaid andmeid. Käisime Rolli õe Taimiga selles kohas, see oli soo julgeoleku lasketiiru taga. Alguses vaevas südant, kuidas Rolli korralikult ümber matta, kuid kellelgi ei olnud julgust, kellestki ei olnud organiseerijat. Raskeks tegi ka see asjaolu, et ühes hauas oli neid kuus. Kui me aastaid hiljem sinna läksime, oli sellest soost tehtud kultuurheinamaa ja hauakohti polnud näha. On ainult nimi Vastseliina surnuaia sambal.

 

Kirjutan siia ka Eduard Krantsi luuletuse

          Sõdisin mitmes armees,

          Taplesin tuuliseil tandreil,

          Kaugel kodust ja omakseist.

          Kuid langesin talviste metsade rüpes,

          Üksiku soosaare taga,

          Kodualevi külje all.

          Mu haua leiate kääbuskaskede alt,

          Sookailude kaarlate seast.

          Üks neist paljudest olen,

          Kes sai elavast kasepuust risti.

          Sina, uudisasukas, kes kunagi

          Kauges tulevikus kui ürgajal

          Rabasse rajad üksiktalu,

          Istuta leinakask õuevärava alla.

         Ja kui te mulle ka aumärgi teete,

         Siis teete te seda eneste pärast.

         Minule piisab, kui suve südames

         Langevad niinepuu õied,

         Kui vili valmib ja talupoeg

         Vabal põllul

         Higihelmeisse unustab verevermed.  

 

Elvira J 

 

 

Roland Uibo      Rudolf Tomba       Raimund Pild    Lembit Tullus   Voldemar Visk    Evald Keir

 

Saika punkrilahingu aastapäeval 7.märtsil 2008. Punkri asukoht on pildi vasakpoolses servas. Foto: Kaja Tuul

 

Fotod metsavendadest on pärit Vastseliina koduloomuuseumist ja Riigiarhiivist.           

Pildid metsavendadest Parmu metsas ja Perametsas:  siin    

 

Põhjalikuma ülevaade Misso, Ruusmäe ja Haanja metsavendadest leiad SIIT

 

 

Jutu ja pildid pani veebi üles Mari Pukkonen